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#1
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The recent boxer diesel engine from Subaru has been mentioned here
before, but I never heard of anyone actually converting/using it for a light plane. I am now seriously planning to attack such a project myself, though I'll need to hire a lot of engine knowledge because that's not my strong point: I'm an IT'er not a mechanic. At a first rough estimate, I hope to have the converted engine proven for 120HP max. continuous, compared to the 150HP announced by its maker in automotive application. Would this seem realistic? And if it is, or with whatever outher figure, what plane would such an engine suit? I'm feeling it would be overkill for a 2-seater but marginal for a 4-seater. All thoughts welcome, and if anyone is working along the same lines, especially in Western Europe (I'm in Northern Belgium) please get in touch. KA |
#2
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jan olieslagers s'est penché sur son écritoire, nous avons lu:
At a first rough estimate, I hope to have the converted engine proven for 120HP max. continuous, compared to the 150HP announced by its maker in automotive application. Would this seem realistic? Je réponds en français, le groupe n'étant ni us.xxx ou gb.xxx Ce moteur peut sans problème donner le 150Cv prévus pour la voiture en continu voire plus si tu conserve le couple maxi a des rpm plus élevés (méthode utilisée par thielert). En fait c'est le couple qui est limitatif sur un diesel: ne jamais dépasser le couple maxi. Tu peux en revanche conserver ce couple maxi un peu plus haut dans les tours que dans l'usage automobile. Avec un échappement sans filtre la puissance peut probablement aller au delà de 180Cv par analogie avec les 135/90 cv du premier Thielert. La puissance est directement liée au débit et tu as un débit par cycle maxi pour le couple maxi. Une csp de 180g/cv/h doit être possible sans problème mais le poids de l'ensemble prêt a animer un avion sera de toute façon moins favorable que celui d'un IO360. bon courage. -- Volem rien foutre al païs! Philippe Vessaire Ò¿Ó¬ |
#3
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Philippe schreef:
jan olieslagers s'est penché sur son écritoire, nous avons lu: At a first rough estimate, I hope to have the converted engine proven for 120HP max. continuous, compared to the 150HP announced by its maker in automotive application. Would this seem realistic? Je réponds en français, le groupe n'étant ni us.xxx ou gb.xxx Ce moteur peut sans problème donner le 150Cv prévus pour la voiture en continu voire plus si tu conserve le couple maxi a des rpm plus élevés (méthode utilisée par thielert). En fait c'est le couple qui est limitatif sur un diesel: ne jamais dépasser le couple maxi. Tu peux en revanche conserver ce couple maxi un peu plus haut dans les tours que dans l'usage automobile. Avec un échappement sans filtre la puissance peut probablement aller au delà de 180Cv par analogie avec les 135/90 cv du premier Thielert. La puissance est directement liée au débit et tu as un débit par cycle maxi pour le couple maxi. Une csp de 180g/cv/h doit être possible sans problème mais le poids de l'ensemble prêt a animer un avion sera de toute façon moins favorable que celui d'un IO360. bon courage. Un tout grand merci Philippe, surtout pour la dernière phrase... il en faudra, du courage! (et du budget aussi, oui oui...) Comme j'attends des invités pour manger, je lirai à fond dans les jours à venir. For those who don't read French: tonight (yes yes, writing this just after sunset) I've invited friends for dinner; but I'll be reading thoroughly one of these days and post a translation if Philippe agrees. At a first diagonal reading, there's very interesting stuff here! KA |
#4
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jan olieslagers s'est penché sur son écritoire, nous avons lu:
post a translation if Philippe agrees tu peux, seule un moment de paresse fait que je n'ai pas écris en grand breton.... Just too lazy today..... Vichy 2009, ça te tente? Je devrait y être et la liste foxpapa sur Yahoo? Minicab F-PRAZ A+ -- Volem rien foutre al païs! Philippe Vessaire Ò¿Ó¬ |
#5
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Philippe schreef:
Vichy 2009, ça te tente? Je devrait y être J'ai toute intention, oui, si cela s'arrange au boulot. Avec un peu de bonne chance je viendrai même en ULM, et sinon ça sera ma vieille camionnette... et la liste foxpapa sur Yahoo? ça par contre, ne me dit rien du tout... c'est bon? c'est crunchy? ça fait nuages? |
#6
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jan olieslagers s'est penché sur son écritoire, nous avons lu:
All thoughts welcome, and if anyone is working along the same lines, especially in Western Europe (I'm in Northern Belgium) please get in touch. en privé, email valide et tu mets nordnet à la place de null A+ -- Volem rien foutre al païs! Philippe Vessaire Ò¿Ó¬ |
#7
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I do not speak French or wright, so ...
I think you can go full 150 HP if you want to and need it, you will just use it for a few minuts at the time, then go to 50-65% this diesel is a new design not based on a petrol engine base. you can probably go WOT for 5-7 hundred hours, it is still a new car engine, but what I have seen it just got good words, if some bad things is built in we will have to wait some years to hear about it. Jan Quote:
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#8
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Jan Carlsson schreef:
I think you can go full 150 HP if you want to and need it, you will just use it for a few minuts at the time, then go to 50-65% This corresponds nicely to what Philippe wrote: [[Ce moteur peut sans problème donner le 150Cv prévus pour la voiture en continu voire plus si tu conserve le couple maxi a des rpm plus élevés (méthode utilisée par thielert).]] "This engine can deliver without problem the 150 HP as in the automotive application, even more if you keep up the couple at higher RPM's; the same method was applied by Thielert" And yes of course we only want max. power for just the couple of minutes of take-off; I thought that was mainly an ease on the cooling requirements. this diesel is a new design not based on a petrol engine base. you can probably go WOT for 5-7 hundred hours, it is still a new car engine, but what I have seen it just got good words, if some bad things is built in we will have to wait some years to hear about it. Sounds good, thank you. What is WOT? |
#9
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Here goes for my translation, will post my comments and thoughts separately:
Ce moteur peut sans problème donner le 150Cv prévus pour la voiture en continu voire plus si tu conserve le couple maxi a des rpm plus élevés (méthode utilisée par thielert). This engine can deliver without problem the 150 HP as in the automotive application, even more if you keep up the couple at higher RPM's; the same method was applied by Thielert. En fait c'est le couple qui est limitatif sur un diesel: ne jamais dépasser le couple maxi. Tu peux en revanche conserver ce couple maxi un peu plus haut dans les tours que dans l'usage automobile. Avec un échappement sans filtre la puissance peut probablement aller au delà de 180Cv par analogie avec les 135/90 cv du premier Thielert. In fact, in a diesel the torque is the limiting factor: never go beyond max. torque. On the other hand you could keep this max. torque at higher rpm than in the automotive application. Without the exhaust filter, the power might go over 180HP, as it did in the 135/90HP of the first Thielert. La puissance est directement liée au débit et tu as un débit par cycle maxi pour le couple maxi. Power is directly tied to fuel flow and the flow per cycle is at its greatest at the max. torque. Une csp de 180g/cv/h doit être possible sans problème mais le poids de l'ensemble prêt a animer un avion sera de toute façon moins favorable que celui d'un IO360. A specific fuel consumption of 180g/HP/hour should be possible without any problem, but the weight of the complete engine ready to power an aircraft would be less favourable than an IO360's. |
#10
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![]() "jan olieslagers" wrote in message ... What is WOT? WOT=Wide Open Throttle (Finally, an engine question I can answer) Vaughn |
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